Friday 4 March 2016

Al Quran Indonesia. 042. Surah Asy Syuraa (Permesyuaratan)...

Al Quran Indonesia. 042. Surah Asy Syuraa (Permesyuaratan)...

BismillahirRahmanirRahim.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

1@ Haa, Miim.

2@ Ain, Siin, Qaaf.

3@ Sebagaimana yang terkandung dalam surah ini dan surah-surah
yang lain, diwahyukan kepadamu (wahai Muhammad) dan kepada
Rasul-rasul yang terdahulu daripadamu, oleh Allah Yang Maha
Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

4@ Dialah yang mempunyai dan menguasai segala yang ada
di langit dan yang ada di bumi, dan Dialah Yang Tertinggi
keadaanNya, lagi Maha Besar (kekuasaanNya).

5@ Alam langit nyaris-nyaris pecah dari sebelah atasnya
(kerana ngeri dan takutnya kepada kemurkaan Allah terhadap
penduduk bumi yang lupakan kebesaran Allah sehingga
menyeleweng dari jalan yang benar), dan malaikat bertasbih
dengan memuji Tuhannya serta memohon ampun bagi makhluk-
makhluk yang ada di bumi. Ingatlah ! Sesungguhnya Allah,
Dialah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

6@ Dan (sebaliknya) orang-orang yang menjadikan sesuatu yang
lain dari Allah sebagai pelindung (yang disembah dan
diharapkan pertolongannya), Allah sentiasa mengawasi tingkah
laku mereka (serta akan membalasnya), dan engkau (wahai
Muhammad hanyalah penyampai) bukanlah menjadi wakil yang
menguasai soal (bawaan dan amalan) mereka.

7@ Dan sebagaimana Kami tetapkan engkau hanya penyampai, Kami
wahyukan kepadamu Al Quran dalam bahasa Arab, supaya engkau
memberi peringatan dan amaran kepada (penduduk) “ Ummul Qura”
dan sekalian penduduk dunia di sekelilingnya, serta memberi
peringatan dan amaran mengenai hari perhimpunan (hari kiamat),
yang tidak ada syak tentang masa datangnya, (pada hari itu)
sepuak masuk Syurga dan sepuak lagi masuk neraka.

8@ Dan jika Allah menghendaki, tentulah Ia menjadikan mereka
satu umat (yang bersatu dalam ugama Allah yang satu), akan
tetapi Allah (tidak merancang yang demikian bahkan Ia akan)
memasukkan sesiapa yang dikehendakiNya ke dalam rahmatNya
(menurut peraturan yang telah ditetapkan), dan orang-orang
yang zalim tidak ada baginya sesiapapun yang dapat memberikan
perlindungan dan pertolongan.

9@ Tidaklah patut mereka menjadikan sesuatu yang lain dari
Allah sebagai pelindung-pelindung (yang disembah dan dipuja)
kerana Allah jualah Pelindung yang sebenar-benarnya, dan
Dialah yang menghidupkan makhluk-makhluk yang mati. Dan
(ingatlah), Ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

10@ Dan (katakanlah wahai Muhammad kepada pengikut-
pengikutmu), “ Apa jua perkara ugama yang kamu berselisihan
padanya maka hukum pemutusnya terserah kepada Allah, Hakim
yang demikian kekuasaanNya ialah Allah Tuhanku, kepadaNyalah
aku berserah diri dan kepadaNyalah aku rujuk kembali (dalam
segala keadaan)”.

11@ Dialah yang menciptakan langit dan bumi, Ia menjadikan
bagi kamu pasangan-pasangan dari jenis kamu sendiri, dan
menjadikan dari jenis binatang-binatang ternak pasangan-
pasangan (bagi bintang-binatang itu), dengan jalan yang
demikian dikembangkanNya (zuriat keturunan) kamu semua. Tiada
sesuatupun yang sebanding dengan (ZatNya, sifat-sifatNya, dan
pentadbiranNya) dan Dialah Yang Maha Mendengar, lagi Maha
Melihat.

12@ Dialah jua yang menguasai urusan dan perbendaharaan langit
dan bumi, Ia memewahkan rezeki bagi sesiapa yang
dikehendakiNya (menurut peraturan yang telah ditetapkan), dan
Dia juga yang menyempitkannya (menurut peraturan itu),
sesungguhnya Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

13@ Allah telah menerangkan kepada kamu (di antara perkara-
perkara ugama yang Ia tetapkan hukumnya) apa yang telah
diperintahkanNya kepada Nabi Nuh, dan yang telah Kami (Allah)
wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), dan juga yang telah Kami
perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Musa serta Nabi Isa,
iaitu, “ Tegakkanlah pendirian ugama, dan janganlah kamu
berpecah belah atau berselisihan pada dasarnya.” Berat bagi
orang-orang musyrik (untuk menerima ugama tauhid) yang engkau
seru mereka kepadanya. Allah memilih serta melorongkan sesiapa
yang dikehendakiNya untuk menerima ugama tauhid itu, dan
memberi hidayah petunjuk kepada ugamaNya itu sesiapa yang
rujuk kembali kepadaNya (dengan taat).

14@ Dan umat tiap-tiap Rasul tidak berpecah belah dan
berselisihan (dalam menjalankan ugama Allah) melainkan setelah
sampai kepada mereka ajaran-ajaran yang memberi mereka
mengetahui (apa yang disuruh dan apa yang dilarang),
berlakunya (perselisihan yang demikian) semata-mata kerana
hasad dengki sesama sendiri. Dan kalaulah tidak kerana telah
terdahulu kalimah ketetapan dari Tuhanmu (untuk menangguhkan
hukuman) hingga ke suatu masa yang tertentu, tentulah
dijatuhkan hukuman azab dengan serta-merta kepada mereka. Dan
sesungguhnya orang-orang yang diberikan Allah mewarisi Kitab
ugama kemudian daripada mereka, berada dalam keadaan syak yang
menggelisahkan terhadap Kitab itu.

15@ Oleh kerana yang demikian itu, maka serulah (mereka, wahai
Muhammad, kepada berugama dengan betul), serta tetap teguhlah
engkau menjalankannya sebagaimana yang diperintahkan kepadamu,
dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka,
sebaliknya katakanlah, “ Aku beriman kepada segala Kitab yang
diturunkan oleh Allah, dan aku diperintahkan supaya berlaku
adil di antara kamu. Allah jualah Tuhan kami dan Tuhan kamu.
Bagi kami amal kami dan bagi kamu amal kamu. Tidaklah patut
ada sebarang pertengkaran antara kami dengan kamu (kerana
kebenaran telah jelas nyata). Allah akan menghimpunkan kita
bersama (pada hari kiamat), dan kepadaNyalah tempat kembali
semuanya (untuk dihakimi dan diberi balasan).”

16@ Dan orang-orang yang berhujah menyangkal dan membantah
tentang kebenaran ugama Allah sesudah disambut dan diterima
ugamaNya itu, bantahan (dan tuduhan palsu) mereka itu sia-sia
belaka di sisi Tuhan mereka. Dan mereka pula ditimpa kemurkaan
(dari Allah) serta mereka beroleh azab seksa yang seberat-
beratnya.

17@ Allah yang menurunkan Kitab Suci dengan membawa kebenaran,
dan menurunkan keterangan yang menjadi neraca keadilan. Dan
apa jalannya engkau dapat mengetahui ? Boleh jadi hari kiamat
itu sudah hampir (masa datangnya).

18@ Orang-orang yang tidak beriman kepada hari kiamat itu
meminta (secara mengejek-ejek) supaya disegerakan
kedatangannya, dan (sebaliknya) orang-orang yang beriman
merasa takut ngeri kepadanya serta mereka mengetahui dengan
yakin bahawa ia adalah benar. Ketahuilah ! Sesungguhnya orang-
orang yang membantah mengenai hari kiamat itu, tetap berada
dalam kesesatan yang jauh terpesong.

19@ Allah Maha Lembut tadbirNya (serta melimpah-limpah
kebaikan dan belas kasihanNya) kepada hamba-hambaNya, Ia
memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut
peraturan yang telah ditetapkan), dan Dialah Yang Maha Kuat,
lagi Maha Kuasa.

20@ Sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) mendapat
faedah di akhirat, Kami akan memberinya mendapat tambahan pada
faedah yang dikehendakinya, dan sesiapa yang menghendaki
(dengan amal usahanya) kebaikan di dunia semata-mata, Kami
beri kepadanya dari kebaikan dunia itu (sekadar yang Kami
tentukan), dan ia tidak akan beroleh sesuatu bahagian pun
di akhirat kelak.

21@ Patutkah mereka mempunyai sekutu-sekutu yang menentukan
(mana-mana bahagian dari ugama mereka) sebarang undang-undang
yang tidak diizinkan oleh Allah ? Dan kalaulah tidak kerana
kalimah ketetapan yang menjadi pemutus (dari Allah, untuk
menangguhkan hukuman hingga ke suatu masa yang tertentu),
tentulah dijatuhkan azab dengan serta-merta kepada mereka
(yang berbuat demikian). Dan sesungguhnya orang-orang yang
zalim itu akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

22@ (Pada hari kiamat) engkau akan melihat orang-orang yang
zalim takut ngeri (akan balasan buruk) bagi kejahatan-
kejahatan yang mereka telah lakukan, sedang azab seksa itu
tetap menimpa mereka. Dan orang-orang yang beriman serta
beramal soleh (bersenang-lenang) dalam taman-taman Syurga,
mereka beroleh apa sahaja yang mereka ingini di sisi Tuhan
mereka, yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar.

23@ (Limpah kurnia yang besar) itulah yang Allah gembirakan
(dengannya), hamba-hambaNya yang beriman dan beramal soleh.
Katakanlah (wahai Muhammad), “ Aku tidak meminta kepada kamu
sebarang upah tentang ajaran Islam yang aku sampaikan itu,
(yang aku minta) hanyalah kasih mesra (kamu terhadapku)
disebabkan pertalian kerabat (yang menghubungkan daku dengan
kamu supaya aku tidak disakiti).” Dan sesiapa yang mengerjakan
sesuatu perkara yang baik, Kami tambahi kebaikan baginya
(dengan menggandakan pahala) kebaikannya itu. Sesungguhnya
Allah Maha Pengampun, lagi sentiasa membalas dengan sebaik-
baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya).

24@ (Orang-orang kafir tidak mengakui kerasulan Nabi Muhammad)
bahkan mereka mengatakan, “ Ia telah mereka-reka perkara dusta
terhadap Allah” (Sebenarnya tidak patut mereka berkata
demikian) kerana Allah berkuasa (jika Ia menghendaki) menutup
hatimu (dan ingatanmu daripada menyatakan apa yang engkau
telah nyatakan itu, tetapi Allah tidak menghendaki yang
demikian, bahkan Ia memberi kuasa menyampaikan perintahNya,
maka semua kenyataan yang engkau sampaikan adalah benar
belaka). Dan sememangnya Allah tetap menghapuskan perkara yang
salah serta Ia menetapkan yang benar dengan kalimah-kalimah
wahyuNya dan keputusanNya. Sesungguhnya Ia Maha Mengetahui
akan segala (isi hati) yang terkandung di dalam dada.

25@ Dan Dialah Tuhan yang menerima taubat dari hamba-hambaNya
(yang bertaubat) serta memaafkan kejahatan-kejahatan (yang
mereka lakukan), dan Ia mengetahui akan apa yang kamu semua
kerjakan.

26@ Dan Ia memperkenankan doa permohonan orang-orang yang
beriman serta beramal soleh, dan Ia menambahi mereka dari
limpah kurniaNya (selain dari yang mereka pohonkan). Dan
(sebaliknya) orang-orang yang kafir, disediakan bagi mereka
azab seksa yang seberat-beratnya.

27@ Dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hambaNya,
nescaya mereka akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan-
perbuatan liar durjana), akan tetapi Allah menurunkan
(rezekiNya itu) menurut kadar yang tertentu sebagaimana yang
dikehendakiNya. Sesungguhnya Ia Mengetahui dengan mendalam
akan segala keadaan hambaNya, lagi Melihat dengan nyata.

28@ Dan Dialah yang menurunkan hujan setelah mereka berputus
asa, dan Ia pula menyebarkan rahmatNya merata-rata. Dan
(ingatlah) Dialah pengawal (yang melimpahkan ihsanNya), lagi
Yang Maha Terpuji.

29@ Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah kejadian
langit dan bumi serta segala yang Ia biakkan pada keduanya
dari makhluk-makhluk yang melata, dan Ia Maha Kuasa
menghimpunkan mereka semuanya apabila Ia kehendaki
(melakukannya).

30@ Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau
bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan
(dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa), dan (dalam
pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa
kamu.

31@ Dan kamu tidak akan dapat melemahkan kuasa Allah (daripada
menimpakan kamu dengan bala bencana, walaupun kamu melarikan
diri di mana sahaja) di muka bumi (atau di langit), dan kamu
juga tidak akan beroleh sesiapapun yang lain dari Allah
(sebagai pelindung atau pemberi pertolongan).

32@ Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah kapal-kapal
(yang besar tinggi) seperti gunung, belayar laju merempuh
lautan.

33@ Jika Ia kehendaki, Ia menghentikan tiupan angin, maka
tinggallah kapal-kapal itu terapung-apung di muka lautan.
Sesungguhnya yang demikian mengandungi tanda-tanda (yang besar
pengajarannya) bagi tiap-tiap seorang (mukmin) yang sentiasa
bersikap sabar, lagi sentiasa bersyukur.

34@ Atau (jika Ia kehendaki) Ia binasakan kapal-kapal itu
disebabkan dosa-dosa yang dilakukan oleh orang-orangnya, (lalu
setengahnya dibiarkan mati lemas) dan (setengahnya
diselamatkan dengan jalan) Ia memaafkan sebahagian besar dari
dosa-dosa mereka.

35@ (Berlakunya yang demikian supaya nyata kekuasaan Kami) dan
supaya orang-orang yang membantah ayat-ayat keterangan Kami
mengetahui, bahawa mereka tidak akan dapat jalan melepaskan
diri (dari azab seksa).

36@ Oleh itu, apa jua yang diberikan kepada kamu, maka ia
hanyalah nikmat kesenangan hidup di dunia ini sahaja, dan
(sebaliknya) apa yang ada di sisi Allah (dari pahala hari
akhirat) adalah lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang
yang beriman dan yang berserah bulat-bulat kepada Tuhannya,

37@ Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang
yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang
keji, dan apabila mereka marah (disebabkan perbuatan yang
tidak patut terhadap mereka), mereka memaafkannya,

38@ Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang
yang menyahut dan menyambut perintah Tuhannya serta mendirikan
sembahyang dengan sempurna, dan urusan mereka dijalankan
secara bermesyuarat sesama mereka, dan mereka pula mendermakan
sebahagian dari apa yang Kami beri kepadanya,

39@ Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang
yang apabila ditimpa sesuatu perbuatan secara zalim, mereka
hanya bertindak membela diri (sepadan dan tidak melampaui
batas).

40@ Dan (jika kamu hendak membalas maka) balasan sesuatu
kejahatan ialah kejahatan yang bersamaan dengannya, dalam pada
itu sesiapa yang memaafkan (kejahatan orang) dan berbuat baik
(kepadanya), maka pahalanya tetap dijamin oleh Allah (dengan
diberi balasan yang sebaik-baiknya). Sesungguhnya Allah tidak
suka kepada orang-orang yang berlaku zalim.

41@ Dan sesungguhnya orang yang bertindak membela diri setelah
ia dizalimi, maka mereka yang demikian keadaannya, tidak ada
sebarang jalan hendak menyalahkan mereka.

42@ Sesungguhnya jalan (untuk menyalahkan) hanyalah terhadap
orang-orang yang melakukan kezaliman kepada manusia dan
bermaharajalela di muka bumi dengan tiada sebarang alasan yang
benar. Mereka itulah orang-orang yang beroleh azab seksa yang
tidak berperi sakitnya.

43@ Dalam pada itu (ingatlah), orang yang bersabar dan
memaafkan (kesalahan orang terhadapnya), sesungguhnya yang
demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki
diambil berat (melakukannya).

44@ Dan sesiapa yang disesatkan oleh Allah, maka tidak ada
baginya sesudah itu sesiapapun yang dapat menolongnya. Dan
engkau akan melihat orang-orang yang zalim semasa mereka
menyaksikan azab (pada hari kiamat) berkata, “ Adakah sebarang
jalan untuk kami kembali ke dunia ?”

45@ Dan engkau juga akan melihat mereka didedahkan kepada
neraka dalam keadaan tunduk membisu dengan sebab kehinaan
(yang mereka rasai) sambil memandang (ke neraka itu) hanya
dengan mengerling (kerana gerun takut). Dan orang-orang yang
beriman pula berkata, “ Sesungguhnya orang-orang yang rugi
(dengan sebenar-benarnya) ialah mereka yang merugikan dirinya
sendiri dan pengikut-pengikutnya pada hari kiamat (dengan
sebab mereka memilih perbuatan derhaka di dunia). Ingatlah !
Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu berada dalam azab
seksa yang kekal.”

46@ Dan tiadalah bagi mereka sebarang penolong (yang lain dari
Allah) yang dapat memberikan pertolongan kepada mereka, dan
sesiapa yang disesatkan oleh Allah (disebabkan pilihannya yang
salah) maka tidak ada baginya sebarang jalan (untuk mendapat
hidayah petunjuk).

47@ Sahut dan sambutlah seruan Tuhan kamu (yang mengajak kamu
beriman), sebelum datangnya dari Allah (hari yang tidak dapat
ditolak), pada hari itu tidak ada bagi kamu tempat berlindung
(dari azabNya), dan tidak ada pula bagi kamu sebarang alasan
untuk menafikan (kesalahan yang kamu telah lakukan).

48@ Oleh itu, jika mereka berpaling ingkar, maka Kami tidak
mengutusmu (wahai Muhammad) sebagai pengawas terhadap mereka,
tugasmu tidak lain hanyalah menyampaikan (apa yang
diperintahkan kepadamu). Dan (ingatlah) sesungguhnya apabila
Kami memberi manusia merasai sesuatu rahmat dari Kami, ia
bergembira dengannya, dan (sebaliknya) jika mereka ditimpa
sesuatu kesusahan disebabkan dosa-dosa yang mereka lakukan,
maka (mereka segera membantah serta melupakan rahmat yang
mereka telah menikmatinya, kerana) sesungguhnya manusia itu
sangat tidak mengenang nikmat-nikmat Tuhannya.

49@ Bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan
di bumi, Ia menciptakan apa yang dikehendakiNya, Ia
mengurniakan anak-anak perempuan kepada sesiapa yang
dikehendakiNya, dan mengurniakan anak-anak lelaki kepada
sesiapa yang dikehendakiNya.

50@ Atau Ia mengurniakan mereka kedua-duanya (anak-anak lelaki
dan perempuan), dan Ia juga menjadikan sesiapa yang
dikehendakiNya, mandul. Sesungguhnya Ia Maha Mengetahui, lagi
Maha Kuasa.

51@ Dan tidaklah layak bagi seseorang manusia bahawa Allah
berkata-kata dengannya kecuali dengan jalan wahyu (dengan
diberi ilham atau mimpi), atau dari sebalik dinding (dengan
mendengar suara sahaja), atau dengan mengutuskan utusan
(malaikat) lalu utusan itu menyampaikan wahyu kepadanya dengan
izin Allah akan apa yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah
Maha Tinggi keadaanNya, lagi Maha Bijaksana.

52@ Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (Muhammad),
Al Quran sebagai roh (yang menghidupkan hati) perintah Kami,
engkau tidak pernah mengetahui (sebelum diwahyukan kepadamu),
apakah Kitab (Al Quran) itu dan tidak juga mengetahui apakah
iman itu, akan tetapi Kami jadikan Al Quran, cahaya yang
menerangi, Kami beri petunjuk dengannya sesiapa yang Kami
kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya engkau
(wahai Muhammad) adalah memberi petunjuk dengan Al Quran itu
ke jalan yang lurus,

53@ Iaitu jalan Allah yang memiliki dan menguasai segala yang
ada di langit dan yang ada di bumi. Ingatlah ! Kepada Allah
jualah kembali segala urusan.


*****

[English Version of Al Quran] 042. Surah Ash Shura (The
Consultation)...

1@ Ha Mim.

2@ 'Ain Sin Qaf. [These letters are one of the miracles of the
Qur'an, and none but Allah (Alone) knows their meanings].

3@ Likewise Allah, the All Mighty, the All Wise inspires you
(O Muhammad ) as (He inspired) those before you.

4@ To Him belongs all that is in the heavens and all that is
in the earth, and He is the Most High, the Most Great.

5@ Nearly the heavens might rent asunder from above them (by
His Majesty), and the angels glorify the praises of their
Lord, and ask for forgiveness for those on the earth, verily,
Allah is the Oft Forgiving, the Most Merciful.

6@ And as for those who take as Auliya' (guardians,
supporters, helpers, protectors, etc.) others besides Him
[i.e. they take false deities other than Allah (as)
protectors, and they worship them], Allah is Hafiz (Protector)
over them (i.e. takes care of their deeds and will recompense
them), and you (O Muhammad ) are not a Wakil (guardian or a
disposer of their affairs) over them (to protect their deeds,
etc.).

7@ And thus We have inspired unto you (O Muhammad ) a Qur'an
(in Arabic) that you may warn the Mother of the Towns (Makkah)
and all around it. And warn of the Day of Assembling, of which
there is no doubt, when a party will be in Paradise (those who
believed in Allah and followed what Allah's Messenger brought
them) and a party in the blazing Fire (Hell) (those who
disbelieved in Allah and followed not what Allah's Messenger
brought them).

8@ And if Allah had willed, He could have made them one
nation, but He admits whom He wills to His Mercy. And the
Zalimun (polytheists and wrong doers, etc.) will have neither
a Wali (protector) nor a helper.

9@ Or have they taken (for worship) Auliya' (guardians,
supporters, helpers, protectors, etc.) besides Him ? But
Allah, He Alone is the Wali (Protector, etc.). And it is He
Who gives life to the dead, and He is Able to do all things.

10@ And in whatsoever you differ, the decision thereof is with
Allah (He is the ruling Judge). (And say O Muhammad to these
polytheists), " Such is Allah, my Lord in Whom I put my trust,
and to Him I turn in all of my affairs and in repentance."

11@ The Creator of the heavens and the earth. He has made for
you mates from yourselves, and for the cattle (also) mates. By
this means He creates you (in the wombs). There is nothing
like unto Him, and He is the All Hearer, the All Seer.

12@ To Him belong the keys of the heavens and the earth, He
enlarges provision for whom He wills, and straitens (it for
whom He wills). Verily ! He is the All Knower of everything.

13@ He (Allah) has ordained for you the same religion (Islam)
which He ordained for Nuh (Noah), and that which We have
inspired in you (O Muhammad), and that which We ordained for
Ibrahim (Abraham), Musa (Mosesý) and 'Iesa (Jesus) saying you
should establish religion (i.e. to do what it orders you to do
practically), and make no divisions in it (religion) (i.e.
various sects in religion). Intolerable for the Mushrikun, is
that to which you (O Muhammad) call them. Allah chooses for
Himself whom He wills, and guides unto Himself who turns to
Him in repentance and in obedience.

14@ And they divided not till after knowledge had come to
them, through selfish transgression between themselves. And
had it not been for a Word that went forth before from your
Lord for an appointed term, the matter would have been settled
between them. And verily, those who were made to inherit the
Scripture [i.e. the Taurah (Torah) and the Injeel (Gospel)]
after them (i.e. Jews and Christians) are in grave doubt
concerning it (i.e. Allah's true religion Islam or the
Qur'an).

15@ So unto this (religion of Islam, alone and this Qur'an)
then invite (people) (O Muhammad), and Istaqim [(i.e. stand
firm and straight on Islamic Monotheism by performing all that
is ordained by Allah (good deeds, etc.), and by abstaining
from all that is forbidden by Allah (sins and evil deeds,
etc.)], as you are commanded, and follow not their desires but
say, " I believe in whatsoever Allah has sent down of the Book
[all the holy Books, this Qur'an and the Books of the old from
the Taurat (Torah), or the Injeel (Gospel) or the Pages of
Ibrahim (Abraham)] and I am commanded to do justice among you,
Allah is our Lord and your Lord. For us our deeds and for you
your deeds. There is no dispute between us and you. Allah will
assemble us (all), and to Him is the final return."

16@ And those who dispute concerning Allah (His Religion of
Islamic Monotheism, with which Muhammad has been sent), after
it has been accepted (by the people), of no use is their
dispute before their Lord, and on them is wrath, and for them
will be a severe torment.

17@ It is Allah Who has sent down the Book (the Qur'an) in
truth, and the Balance (i.e. to act justly). And what can make
you know that perhaps the Hour is close at hand ?

18@ Those who believe not therein seek to hasten it, while
those who believe are fearful of it, and know that it is the
very truth. Verily, those who dispute concerning the Hour are
certainly in error far away.

19@ Allah is very Gracious and Kind to His slaves. He gives
provisions to whom He wills. And He is the All Strong, the
All Mighty.

20@ Whosoever desires (with his deeds) the reward of the
Hereafter, We give him increase in his reward, and whosoever
desires the reward of this world (with his deeds), We give him
thereof (what is written for him), and he has no portion in
the Hereafter.

21@ Or have they partners with Allah (false gods), who have
instituted for them a religion which Allah has not allowed.
And had it not been for a decisive Word (gone forth already),
the matter would have been judged between them. And verily,
for the Zalimun (polytheists and wrong doers), there is a
painful torment.

22@ You will see (on the Day of Resurrection), the Zalimun
(polytheists and wrong doers, etc.) fearful of that which they
have earned, and it (Allah's Torment) will surely befall them,
while those who believe (in the Oneness of Allah Islamic
Monotheism) and do righteous deeds (will be) in the flowering
meadows of the Gardens (Paradise), having what they wish from
their Lord. That is the supreme Grace, (Paradise).

23@ That is (the Paradise) whereof Allah gives glad tidings to
His slaves who believe (in the Oneness of Allah Islamic
Monotheism) and do righteous good deeds. Say (O Muhammad),
" No reward do I ask of you for this except to be kind to me
for my kindship with you." And whoever earns a good righteous
deed, We shall give him an increase of good in respect
thereof. Verily, Allah is Oft Forgiving, Most Ready to
appreciate (the deeds of those who are obedient to Him)."

24@ Or say they, " He has invented a lie against Allah ?" If
Allah willed, He could have sealed your heart (so that you
forget all that you know of the Qur'an). And Allah wipes out
falsehood, and establishes the truth (Islam) by His Word (this
Qur'an). Verily, He knows well what (the secrets) are in the
breasts (of mankind).

25@ And He it is Who accepts repentance from His slaves, and
forgives sins, and He knows what you do.

26@ And He answers (the invocation of) those who believe (in
the Oneness of Allah Islamic Monotheism) and do righteous good
deeds, and gives them increase of His Bounty. And as for the
disbelievers, theirs will be a severe torment.

27@ And if Allah were to enlarge the provision for His slaves,
they would surely rebel in the earth, but He sends down by
measure as He wills. Verily ! He is in respect of His slaves,
the Well Aware, the All Seer (of things that benefit them).

28@ And He it is Who sends down the rain after they have
despaired, and spreads abroad His Mercy. And He is the Wali
(Helper, Supporter, Protector, etc.), Worthy of all Praise.

29@ And among His Ayat (proofs, evidences, lessons, signs,
etc.) is the creation of the heavens and the earth, and
whatever moving (living) creatures He has dispersed in them
both. And He is All Potent over their assembling (i.e.
resurrecting them on the Day of Resurrection after their
death, and dispersion of their bodies) whenever He will.

30@ And whatever of misfortune befalls you, it is because of
what your hands have earned. And He pardons much. (See the
Qur'an Verse 35:45).

31@ And you cannot escape from Allah (i.e. His Punishment) in
the earth, and besides Allah you have neither any Wali
(guardian or a protector) nor any helper.

32@ And among His Signs are the ships, in the sea, like
mountains.

33@ If He wills, He causes the wind to cease, then they would
become motionless on the back (of the sea). Verily, in this
are signs for everyone patient and grateful.

34@ Or He may destroy them (by drowning) because of that which
their (people) have earned. And He pardons much.

35@ And those who dispute (polytheists, etc. with Our
Messenger Muhammad) as regards Our Ayat (proofs, signs,
verses, etc. of Islamic Monotheism) may know that there is no
place of refuge for them (from Allah's punishment).

36@ So whatever you have been given is but a passing enjoyment
for this worldly life, but that which is with Allah (Paradise)
is better and more lasting for those who believe (in the
Oneness of Allah Islamic Monotheism) and put their trust in
their Lord (concerning all of their affairs).

37@ And those who avoid the greater sins, and Al Fawahish
(illegal sexual intercourse, etc.), and when they are angry,
they forgive,

38@ And those who answer the Call of their Lord [i.e. to
believe that He is the only One Lord (Allah), and to worship
none but Him Alone], and perform As Salat (Iqamat as Salat),
and who (conduct) their affairs by mutual consultation, and
who spend of what We have bestowed on them,

39@ And those who, when an oppressive wrong is done to them,
they take revenge.

40@ The recompense for an evil is an evil like thereof, but
whoever forgives and makes reconciliation, his reward is due
from Allah. Verily, He likes not the Zalimun (oppressors,
polytheists, and wrong doers, etc.).

41@ And indeed whosoever takes revenge after he has suffered
wrong, for such there is no way (of blame) against them.

42@ The way (of blame) is only against those who oppress men
and wrongly rebel in the earth, for such there will be a
painful torment.

43@ And verily, whosoever shows patience and forgives that
would truly be from the things recommended by Allah.

44@ And whomsoever Allah sends astray, for him there is no
Wali (protector) after Him. And you will see the Zalimun
(polytheists, wrong doers, oppressors, etc.) when they behold
the torment, they will say, " Is there any way of return (to
the world) ?"

45@ And you will see them brought forward to it (Hell) made
humble by disgrace, (and) looking with stealthy glance. And
those who believe will say, " Verily, the losers are they who
lose themselves and their families on the Day of Resurrection.
Verily, the Zalimun [i.e. Al Kafirun (disbelievers in Allah,
in His Oneness and in His Messenger, polytheists, wrong doers,
etc.)] will be in a lasting torment."

46@ And they will have no Auliya' (protectors) to help them
other than Allah. And he whom Allah sends astray, for him
there is no way.

47@ Answer the Call of your Lord (i.e. accept the Islamic
Monotheism, O mankind, and jinns) before there comes from
Allah a Day which cannot be averted. You will have no refuge
on that Day nor there will be for you any denying (of your
crimes as they are all recorded in the Book of your deeds).

48@ But if they turn away (O Muhammad from the Islamic
Monotheism, which you have brought to them). We have not sent
you (O Muhammad) as a Hafiz (protector) over them (i.e. to
take care of their deeds and to recompense them). Your duty is
to convey (the Message). And verily, when We cause man to
taste of Mercy from Us, he rejoices thereat, but when some ill
befalls them because of the deeds which their hands have sent
forth, then verily, man (becomes) ingrate !

49@ To Allah belongs the kingdom of the heavens and the earth.
He creates what He wills. He bestows female (offspring) upon
whom He wills, and bestows male (offspring) upon whom He
wills.

50@ Or He bestows both males and females, and He renders
barren whom He wills. Verily, He is the All Knower and is Able
to do all things.

51@ It is not given to any human being that Allah should speak
to him unless (it be) by Inspiration, or from behind a veil,
or (that) He sends a Messenger to reveal what He wills by His
Leave. Verily, He is Most High, Most Wise .

52@ And thus We have sent to you (O Muhammad) Ruhan (an
Inspiration, and a Mercy) of Our Command. You knew not what is
the Book, nor what is Faith ? But We have made it (this
Qur'an) a light where with We guide whosoever of Our slaves We
will. And verily, you (O Muhammad) are indeed guiding
(mankind) to the Straight Path (i.e. Allah's religion of
Islamic Monotheism).

53@ The Path of Allah, to Whom belongs all that is in the
heavens and all that is in the earth. Verily, all the matters
at the end go to Allah (for decision).

No comments:

Post a Comment