Monday 10 August 2015

002. Al-Baqarah 226-250, Terjemahan Al Quran...^^..(Lembu Betina)

002. Al-Baqarah 226-250, Terjemahan Al Quran...^^..
(Lembu Betina)

BismillahirRahmanirRahim
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

226@ Kepada orang-orang yang bersumpah tidak akan mencampuri
isteri-isteri mereka, diberikan tempoh empat bulan. Setelah
itu jika mereka kembali (mencampurinya), maka sesungguhnya
Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

227@ Dan jika mereka berazam hendak menjatuhkan talak
(menceraikan isteri), maka sesungguhnya Allah Maha Mendengar,
lagi Maha mengetahui.

228@ Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu
dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali
suci (dari haid). Dan tidaklah halal bagi mereka
menyembunyikan (tidak memberitahu tentang) anak yang dijadikan
oleh Allah dalam kandungan rahim mereka, jika betul mereka
beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan suami-suami mereka
berhak mengambil kembali (rujuk akan) isteri-isteri itu dalam
masa idah mereka jika suami-suami bertujuan hendak berdamai.
Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti
kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan
cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak), dalam
pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu
darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). Dan
(ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

229@ Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali.
Sesudah itu bolehlah ia (rujuk dan) memegang terus (isterinya
itu) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskan
(menceraikannya) dengan cara yang baik dan tidaklah halal bagi
kamu mengambil balik sesuatu dari apa yang telah kamu berikan
kepada mereka (isteri-isteri yang diceraikan itu) kecuali jika
keduanya (suami isteri takut tidak dapat menegakkan aturan-
aturan hukum Allah. Oleh itu kalau kamu khuatir bahawa kedua-
duanya tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka
tidaklah mereka berdosa mengenai bayaran (tebus talak) yang
diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya (dan mengenai
pengambilan suami akan bayaran itu). Itulah aturan-aturan
hukum Allah maka janganlah kamu melanggarnya, dan sesiapa yang
melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-
orang yang zalim.

230@ Sesudah (diceraikan dua kali), itu jika diceraikan pula
(bagi kali yang ketiga) maka perempuan itu tidak halal lagi
baginya sesudah itu, sehingga ia berkahwin dengan suami yang
lain. Setelah itu kalau ia diceraikan (oleh suami baharu itu
dan habis idahnya), maka mereka berdua (suami lama dan bekas
isterinya) tidaklah berdosa untuk kembali (maskahwin semula),
jika mereka kuat menyangka akan dapat menegakkan aturan-aturan
hukum Allah dan itulah aturan-aturan hukum Allah,
diterangkannya kepada kaum yang (mahu) mengetahui dan
memahaminya.

231@ Dan apabila kamu menceraikan isteri-isteri (kamu)
kemudian mereka (hampir) habis tempoh idahnya maka bolehlah
kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik atau lepaskan
mereka dengan cara yang baik. Dan janganlah kamu pegang mereka
(rujuk semula dengan maksud memberi mudarat), kerana kamu
hendak melakukan kezaliman (terhadap mereka), dan sesiapa yang
melakukan demikian maka sesungguhnya dia menganiaya dirinya
sendiri. Dan janganlah kamu menjadikan ayat-ayat hukum Allah
itu sebagai ejek-ejekan (dan permainan). Dan kenanglah nikmat
Allah yang diberikan kepada kamu, (dan kenanglah) apa yang
diturunkan kepada kamu iaitu Kitab (Al Quran) dan ilmu hikmat,
untuk memberi pengajaran kepada kamu dengannya. Dan
bertaqwalah kepada Allah serta ketahuilah, sesungguhnya Allah
Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

232@ Dan apabila kamu menceraikan isteri-isteri (kamu), lalu
habis masa idah mereka, maka janganlah kamu (wahai wali-wali
nikah) menahan mereka daripada berkahwin semula dengan (bekas)
suami mereka, apabila mereka (lelaki dan perempuan itu)
bersetuju sesama sendiri dengan cara yang baik (yang
dibenarkan oleh Syarak). Demikianlah diberi ingatan dan
pengajaran dengan itu kepada sesiapa di antara kamu yang
beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah
lebih baik bagi kamu dan lebih suci. Dan (ingatlah), Allah
mengetahui (akan apa jua yang baik untuk kamu) sedang kamu
tidak mengetahuinya.

233@ Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama
dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan
penyusuan itu, dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan
pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya. Tidaklah
diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya. Janganlah
menjadikan seseorang ibu itu menderita kerana anaknya, dan
(jangan juga menjadikan) seseorang bapa itu menderita kerana
anaknya, dan waris juga menanggung kewajipan yang tersebut
(jika si bapa tiada). Kemudian jika keduanya (suami isteri)
mahu menghentikan penyusuan itu dengan persetujuan (yang telah
dicapai oleh) mereka sesudah berunding, maka mereka berdua
tidaklah salah (melakukannya). Dan jika kamu hendak beri anak-
anak kamu menyusu kepada orang lain, maka tidak ada salahnya
bagi kamu apabila kamu serahkan (upah) yang kamu mahu beri itu
dengan cara yang patut. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah,
serta ketahuilah, sesungguhnya Allah sentiasa melihat akan apa
jua yang kamu lakukan.

234@ Dan orang-orang yang meninggal dunia di antara kamu,
sedang mereka meninggalkan isteri-isteri, hendaklah isteri-
isteri itu menahan diri mereka (beridah) selama empat bulan
sepuluh hari. Kemudian apabila telah habis masa idahnya itu
maka tidak ada salahnya bagi kamu mengenai apa yang dilakukan
mereka pada dirinya menurut cara yang baik (yang diluluskan
oleh Syarak). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui dengan
mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.

235@ Dan tidak ada salahnya bagi kamu tentang apa yang kamu
bayangkan (secara sindiran), untuk meminang perempuan (yang
kematian suami dan masih dalam idah), atau tentang kamu
menyimpan dalam hati (keinginan berkahwin dengan mereka).
Allah mengetahui bahawa kamu akan menyebut-nyebut atau
mengingati) mereka, (yang demikian itu tidaklah salah), akan
tetapi janganlah kamu membuat janji dengan mereka di dalam
sulit, selain dari menyebutkan kata-kata (secara sindiran)
yang sopan. Dan janganlah kamu menetapkan dengan bersungguh-
sungguh (hendak melakukan) akad nikah sebelum habis idah yang
ditetapkan itu. Dan ketahuilah sesungguhnya Allah mengetahui
apa yang ada dalam hati kamu, maka beringat-ingatlah kamu akan
kemurkaanNya, dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha
Pengampun, lagi Maha Penyabar.

236@ Tidaklah kamu bersalah dan tidaklah kamu menanggung
(bayaran maskahwin) jika kamu menceraikan isteri-isteri kamu
sebelum kamu sentuh (bercampur) dengan mereka atau (sebelum)
kamu menetapkan maskahwin untuk mereka. Walaupun demikian,
hendaklah kamu memberi “ Mut’ah” (pemberian saguhati) kepada
mereka (yang diceraikan itu). Iaitu, suami yang senang
(hendaklah memberi saguhati itu) menurut ukuran kemampuannya,
dan suami yang susah pula menurut ukuran kemampuannya, sebagai
pemberian saguhati menurut yang patut, lagi menjadi satu
kewajipan atas orang-orang (yang mahu) berbuat kebaikan.

237@ Dan jika kamu ceraikan mereka sebelum kamu sentuh
(bercampur) dengan mereka, padahal kamu sudah menetapkan kadar
maskahwin untuk mereka, maka mereka berhak mendapat separuh
dari maskahwin yang telah kamu tetapkan itu, kecuali jika
mereka memaafkannya (tidak menuntutnya) atau (pihak) yang
memegang ikatan nikah itu memaafkannya (memberikan maskahwin
itu dengan sepenuhnya). Dan perbuatan kamu bermaaf-maafan
(halal menghalalkan) itu lebih hampir kepada taqwa. Dan
janganlah pula kamu lupa berbuat baik dan berbudi sesama
sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa melihat akan apa jua yang
kamu kerjakan.

238@ Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna
pada waktunya) segala sembahyang fardu, khasnya sembahyang
Wusta (sembahyang Asar), dan berdirilah kerana Allah (dalam
sembahyang kamu) dengan taat dan khusyuk.

239@ Dan jika kamu takuti (sesuatu bahaya) maka sembahyanglah
sambil berjalan atau berkenderaan, kemudian apabila kamu telah
aman sentosa, maka hendaklah kamu mengingati Allah (dengan
mengerjakan sembahyang secara yang lebih sempurna),
sebagaimana Allah telah mengajar kamu apa yang kamu tidak
mengetahuinya.

240@ Dan orang-orang yang (hampir) mati di antara kamu serta
meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isteri
mereka, iaitu diberi nafkah saguhati (makan, pakai dan tempat
tinggal) hingga setahun lamanya, dengan tidak disuruh pindah
dari tempat tinggalnya. Kemudian jika mereka keluar (dari
tempat tinggalnya dengan kehendaknya sendiri) maka tidaklah
kamu bersalah (wahai wali waris si mati) mengenai apa yang
mereka (isteri-isteri itu) lakukan pada diri mereka (dari
perkara yang patut yang tidak dilarang Syarak) itu dan
ingatlah, Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

241@ Dan isteri-isteri yang diceraikan berhak mendapat Mut’ah
(pemberian saguhati) dengan cara yang patut, sebagai satu
tanggungan yang wajib atas orang-orang yang taqwa.

242@ Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu hukum-hukumnya
supaya kamu memahaminya.

243@ Tidakkah engkau ketahui (wahai Muhammad) tentang orang-
orang yang keluar (melarikan diri) dari kampung halamannya
kerana takutkan mati, sedang mereka beribu-ribu ramainya ?
Maka Allah berfirman kepada mereka, ” Matilah kamu ” kemudian
Allah menghidupkan mereka. Sesungguhnya Allah sentiasa
melimpah-limpah kurniaNya kepada manusia (seluruhnya), tetapi
kebanyakan manusia tidak bersyukur.

244@ Dan berperanglah kamu pada jalan Allah (kerana
mempertahankan kebenaran ugamaNya), dan ketahuilah,
sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

245@ Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada
Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah
melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya ?
Dan (ingatlah), Allah jualah Yang menyempit dan Yang meluaskan
(pemberian rezeki) dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.

246@ Tidakkah engkau ketahui (wahai muhammad), tentang (kisah)
ketua-ketua dari Bani lsrail sesudah (wafatnya) Nabi Musa,
ketika mereka berkata kepada seorang Nabi mereka, “ Lantiklah
seorang raja untuk kamu, supaya boleh kami berperang (bersama-
sama dengannya) pada jalan Allah.” Nabi mereka menjawab,
“ Tidakkah harus, jika kamu kelak diwajibkan berperang, kamu
tidak akan berperang ?.” Mereka berkata, “ Mengapa pula kami
tidak akan berperang pada jalan Allah, sedang kami telah
diusir dari kampung halaman kami, dan (dari) anak-anak kami ?”
Maka apabila perang itu diwajibkan atas mereka, mereka
membelakangkan kewajipan itu, kecuali sebahagian kecil dari
mereka. Dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan orang-orang
yang zalim.

247@ Dan Nabi mereka pula berkata kepada mereka, “ Bahawasanya
Allah telah melantik Talut menjadi raja bagi kamu." Mereka
menjawab, “ Bagaimana dia mendapat kuasa memerintah kami
sedang kami lebih berhak dengan kuasa pemerintahan itu
daripadanya, dan ia pula tidak diberi keluasan harta
kekayaan ?” Nabi mereka berkata, ” Sesungguhnya Allah telah
memilihnya (Talut) menjadi raja kamu, dan telah
mengurniakannya kelebihan dalam lapangan ilmu pengetahuan dan
kegagahan tubuh badan”. Dan (ingatlah), Allah jualah yang
memberikan kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang
dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmatNya dan
pengurniaanNya), lagi meliputi ilmuNya.

248@ Dan Nabi mereka, berkata lagi kepada mereka,
“ Sesungguhnya tanda kerajaan Talut itu (yang menunjukkan
benarnya dari Allah) ialah datangnya kepada kamu peti Tabut
yang mengandungi (sesuatu yang memberi) ketenteraman jiwa dari
Tuhan kamu, dan (berisi) sebahagian dari apa yang telah
ditinggalkan oleh keluarga Nabi-nabi Musa dan Harun, peti
Tabut itu dibawa oleh malaikat. Sesungguhnya peristiwa
kembalinya Tabut itu mengandungi satu tanda keterangan bagi
kamu jika betul kamu orang-orang yang beriman”.

249@ Kemudian apabila Talut keluar bersama-sama tenteranya,
berkatalah ia, “ Sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan
sebatang sungai, oleh itu sesiapa di antara kamu yang meminum
airnya maka bukanlah ia dari pengikutku, dan sesiapa yang
tidak merasai airnya maka sesungguhnya ia dari pengikutku,
kecuali orang yang menceduk satu cedukan dengan tangannya”.
(Sesudah diingatkan demikian) mereka meminum juga dari sungai
itu (dengan sepuas-puasnya), kecuali sebahagian kecil dari
mereka. Setelah Talut bersama-sama orang-orang yang beriman
menyeberangi sungai itu, berkatalah orang-orang yang meminum
(sepuas-puasnya), “ Kami pada hari ini tidak terdaya menentang
Jalut dan tenteranya”. Berkata pula orang-orang yang yakin
bahawa mereka akan menemui Allah, “ Berapa banyak (yang pernah
terjadi), golongan yang sedikit berjaya menewaskan golongan
yang banyak dengan izin Allah, dan Allah (sentiasa) bersama-
sama orang-orang yang sabar”.

250@ Dan apabila mereka (yang beriman itu) keluar menentang
Jalut dan tenteranya, mereka berdoa dengan berkata, “ Wahai
Tuhan kami ! Limpahkanlah sabar kepada kami, dan teguhkanlah
tapak pendirian kami serta menangkanlah kami terhadap kaum
yang kafir."

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment